Aan de Oploseweg in Overloon is een digitaal snelheidsbord geplaatst om weggebruikers te attenderen op de snelheid. In deze straat mag u niet harder rijden dan 30km/h.
Het digitaal snelheidsbord heeft niet dezelfde functie als een flitsradar die bedoeld is om te hoge snelheden te beboeten. Inderdaad, deze preventieve radars worden gewoonlijk geplaatst bij het naderen van een gevaarlijke zone. Deze zones bevinden zich voornamelijk in de buurt van een school, aan de toegang tot een bebouwde kom of wegwerkzaamheden. De snelheidsmeterradar is in ieder geval ontworpen voor de veiligheid van zowel automobilisten als voetgangers. Is dus een perfecte oplossing om weggebruikers bewust te maken van hun snelheid. Dit moedigt hen uiteraard aan om te vertragen, waardoor de wegen veiliger worden.
Waarom rijden we te hard en wat doet dat met de remweg?
"Een béétje plankgas moet kunnen." Je hoort het vast weleens op een verjaardag. Maar wat je dan niet hoort, is dat de meeste ongelukken gebeuren door een te hoge snelheid.
Rijden we vaak te hard met z’n allen?
Ja, helaas wel. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom overschrijden veel automobilisten weleens de snelheidslimiet.¹ ²
Bij ‘te snel rijden’ gaat het trouwens niet alleen om het overschrijden van de snelheidslimiet. Het gaat ook om onaangepaste snelheid: een snelheid die hoger is dan op dat moment veilig is. Bijvoorbeeld gezien de weersomstandigheden (ijzel, regen, lage zon) of de omgeving (schoolzone, woonwijk, scherpe bochten in de weg).
Wat is het effect op de verkeersveiligheid?
De cijfers zijn schrikbarend: internationaal wordt een derde van de dodelijke ongevallen mede veroorzaakt door limietoverschrijdingen of door onaangepaste snelheid.³
Een snelheidsverlaging of -verhoging heeft het grootste effect op het aantal verkeersdoden. Eenvoudig gezegd: een snelheidsverhoging geeft meer slachtoffers, een snelheidsverlaging geeft minder slachtoffers.
Zo simpel is het.
Maar als het zó simpel is, waarom rijden we dan tóch nog steeds te hard?
Goede vraag. Er is onderzoek naar gedaan, en automobilisten geven deze redenen aan voor hun hoge snelheid³ :
- ze willen zich aanpassen aan het andere verkeer
- ze hebben haast
- ze vinden hard rijden leuk
- ze hebben niet in de gaten dat ze te hard rijden
En in deze situaties rijdt élke automobilist al gauw te hard³:
- Na lange tijd met een hoge snelheid rijden, bijvoorbeeld op de autosnelweg.
Je onderschat je eigen snelheid en je gaat ongemerkt steeds harder rijden. - Bij een overgang van hoge snelheid naar een beduidend lagere snelheid.
Je neemt minder gas terug, bijvoorbeeld als je een woonwijk binnenrijdt. - Wanneer de omgeving geen ijkpunten biedt, bijvoorbeeld ’s nachts of in open polders.
Het is heel rustig op de weg waardoor je geneigd bent om harder te rijden. Of je mist de weginrichting om je snelheid aan af te meten. - Als je in een auto rijdt die hoog op de wielen staat, zoals een SUV of een jeep.
De hoge zitplaats vertekent je beeld. Je snelheid lijkt lager dan werkelijk het geval is.
Het probleem met te hard rijden? De stopafstand. Die is veel langer dan je denkt
De stopafstand is de totale afstand die je aflegt, vanaf de ingeving om te remmen tot het moment dat je stilstaat. De stopafstand is de optelsom van je reactieafstand + de remweg.
Je legt heel wat meters af tussen de gedachte aan remmen en het moment dat je ook echt stilstaat. En die meters worden al gauw meer naarmate je harder rijdt, zoals je hieronder ziet.⁴
- Bij een snelheid van 30 kilometer per uur is je totale stopafstand 13,3 meter
- Bij een snelheid van 50 kilometer per uur is je totale stopafstand 27,7 meter
Ja, je ziet het goed: je stopafstand bij 50 kilometer per uur is meer dan het dubbele, vergeleken met de stopafstand van 30 kilometer per uur.
En zo loopt de remweg steeds sterker op:
Kilometer per uur | Reactie-afstand | Remweg | Stopafstand (afgerond) |
---|---|---|---|
30 | 8,3 meter | 4,5 meter | 13 meter |
50 | 13,9 meter | 12 meter | 26 meter |
60 | 16,7 meter | 17,4 meter | 34 meter |
80 | 22,2 meter | 30,8 meter | 53 meter |
90 | 25 meter | 39 meter | 64 meter |
120 | 33,3 meter | 69,3 meter | 104 meter |
Doe dus zoals Martien
Martien rijdt in de bebouwde kom altijd ‘alsof er een kind tevoorschijn kan springen’. “Kinderen steken nu eenmaal nog weleens onverwacht over, is zijn motivatie,
of ze rennen rond zonder om zich heen te kijken. Het hoort bij kind-zijn. Volwassenen moeten daar gewoon rekening mee houden. Dat is onze verantwoordelijkheid.lees meer op Bron:https://vvn.nl/waarom-rijden-we-te-hard-en-wat-doet-dat-met-de-remweg