Maaslijn krijgt elektrische treinen: Voorbereidingen en werkzaamheden op komst

Gepubliceerd op 23 september 2024 om 16:32

Het project Maaslijn bestaat uit een groot aantal aanpassingen en verbeteringen van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond.

Zij verdubbelen het spoor op vier locaties: bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Zo kunnen treinen elkaar daar straks gemakkelijker en sneller passeren. Daarnaast plaatsen we nieuwe wissels, verruimen de bogen in het spoor om een hogere snelheid mogelijk te maken en vernieuwen we bestaand spoor en ruim twintig overwegen. Ook elektrificeren we het volledige traject (bovenleiding). Daardoor rijden er straks geen dieseltreinen meer over het spoor, maar elektrische treinen die duurzamer zijn. Een treinreis tussen Nijmegen en Roermond wordt vanaf 2028 sneller en betrouwbaarder.

Overzicht per gemeente

Op de website van ProRail kun je per gemeente lezen en zien wat we gaan doen.

Planning van de werkzaamheden

2024

De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart, waarbij maatregelen worden genomen ter bescherming van flora en fauna. In 2024 voeren we diverse bodemonderzoeken uit, verleggen we kabels en leidingen, waar nodig snoeien we struiken en vragen we kapvergunningen aan.

Globale planning komende jaren

In 2025 starten de bouwwerkzaamheden aan de Maaslijn om deze te elektrificeren. Vanwege de lengte van het traject – meer dan 80 kilometer – voeren we de werkzaamheden gefaseerd uit. Globaal werken we in 2025 rond Venlo en vinden de voorbereidingen plaats voor het noordelijke deel van de Maaslijn. In 2026 vinden de werkzaamheden aan het noordelijk deel van de Maaslijn plaats. Deze worden afgerond in 2027 en dan wordt ook gewerkt aan het zuidelijke deel van de Maaslijn. De werkzaamheden in uw buurt kunnen dus pas in een van de komende jaren plaatsvinden.

2025

In 2025 wordt gestart met de bouwwerkzaamheden aan de noordelijke Maaslijn. Globaal werken we rond Venlo en vinden de voorbereidingen plaats voor de rest van de werkzaamheden aan het noordelijke deel van de Maaslijn in 2026. In 2025 zijn een aantal langdurige buitendienststellingen (periodes dat er geen treinen rijden) bepaald en een groot aantal kortdurige (8-urige) die in de avond/nacht plaatsvinden.

Contact

Tijdens het project kunt u het project op verschillende manieren volgen.

  • Op prorail.nl/spoorwerk kunt u zien wanneer wij in uw buurt werken. Ook kunt u een automatische e-mail ontvangen wanneer wij bij u in de buurt aan het werk gaan. Via mijnprorail kunt u zich voor deze e-mailservice aanmelden;
  • Via de BouwApp houden we u op de hoogte van de actuele gang van zaken. Deze gratis app kunt u downloaden via de Appstore of Playstore. Zoek na het installeren van de app op “Maaslijn”. U kunt het project volgen door op ‘volgen’ te klikken. Kies vervolgens voor de gemeente waarin u woont of werkt, zo kunnen we u gericht informatie sturen die voor u relevant is. Het project is ook via uw browser te volgen: https://debouw.app/projects/opwaardering-maaslijn
  • We verspreiden periodiek een digitale nieuwsbrief over het project. Daarin leest u meer over de werkzaamheden, voortgang, geplande (verkeers-)hinder, bijzondere momenten en de mensen achter het werk. Door een e-mail te sturen naar maaslijn@swietelsky-rail.nl kunt u zich aanmelden voor deze nieuwsbrief.

Heeft u vragen, klachten, opmerkingen, suggesties met betrekking tot het project en/of hinder dan kunt u contact met ons opnemen via:

  • mail: maaslijn@swietelsky-rail.nl
  • bellen, app'en of sms’en: 06-27 31 32 81 (tijdens kantooruren, tijdens buitendienststellingen 24/7).

Misschien is uw vraag al wel vaker gesteld. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de veelgestelde vragen.

Voor meer informatie werkzaamheden Maaslijn zie bron: https://www.swietelsky.nl/projecten/opwaardering-maaslijn/