Op 17 oktober voert een F-35 van de Koninklijke Luchtmacht belevingsvluchten uit in de omgeving van de voormalige vliegbasis De Peel. Door het uitvoeren van deze vluchten krijgen omwonenden van de voormalige vliegbasis een indicatie van het geluid van de vliegtuigen en de impact daarvan op de leefomgeving.
Er wordt niet daadwerkelijk gestart en geland op het vliegveld omdat dat nog niet mogelijk is. De vliegroutes zullen wel zoveel als mogelijk overeenkomen met de routes zoals die na de voorgenomen heropening van het vliegveld worden gevlogen.
Voor een heropening is een nieuw luchthavenbesluit noodzakelijk. Om tot een luchthavenbesluit te komen is veel overleg nodig tussen Defensie, regionale en lokale overheden, omwonenden en andere belanghebbenden. Er zijn in 2019 en in januari dit jaar verschillende informatieavonden geweest over het voornemen tot heropening van de vliegbasis. Uit dit contact is gebleken dat de wens leeft om, net zoals bij de komst van de F-35 naar vliegbases Leeuwarden en Volkel, door belevingsvluchten het geluid van het toestel te ervaren.
Belevingsvluchten
Op 17 oktober, en mogelijk 18 oktober als reservedag, gaat een F-35 aankomst- en vertrekroutes vliegen. Deze routes zijn in overleg met Defensie en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) tot stand gekomen en bootsen zo goed als mogelijk de toekomstige vliegpatronen na. De huidige start- en landingsbaan is verouderd en niet geschikt om veilig op te kunnen landen en opstijgen. De F-35 vliegt wel laag over de baan, maar van een daadwerkelijke start- en landing is geen sprake. Daarnaast is het geluid dat het toestel maakt ook afhankelijk van het gewicht en zal er ook een verschil zijn tussen “landen” met een volle tank en daadwerkelijk landen na een trainingsmissie met een lege tank. De locatie, richting en vlieghoogte van het toestel boven de omliggende woonkernen zullen wel representatief zijn. Om de beleving zo realistisch mogelijk te laten zijn, worden omwonenden nadrukkelijk geadviseerd om de vluchten te beleven vanuit hun reguliere woon- en/of werkomgeving en niet naar de vliegbasis te komen.
Metingen en onderzoek
Op verzoek van de omliggende gemeenten voert het NLR ook geluidsmetingen uit op een aantal locaties in de omgeving. De locaties van de meetpunten zijn in afstemming met omliggende gemeenten bepaald. Het NLR maakt de resultaten openbaar. Daarnaast voert onderzoeksbureau Invior een belevingsonderzoek uit. Dit onafhankelijke onderzoek vindt plaats in opdracht van Defensie en in samenwerking met de omliggende gemeenten.
Informatieavonden
Op 3 en 6 oktober vinden informatiebijeenkomsten over deze belevingsvluchten plaats. Hier zullen sprekers van het Ministerie van Defensie, het NLR, onderzoeksbureau Invior en de gemeente de vluchten nader uitleggen. Ook is er gelegenheid tot het stellen van vragen over de belevingsvluchten, de geluidsmetingen en het belevingsonderzoek. Op 3 oktober organiseert is een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis in Gemert van 19.00 uur tot 21.00 uur. Op 6 oktober stelt de gemeente Venray het gemeentehuis open, eveneens tussen 19.00 en 21.00 uur. Geïnteresseerden worden verzocht om zich van te voren aan te melden via informatiedepeel@mindef.nl onder vermelding van naam en woonplaats. De informatieavond op 6 oktober is ook te volgen met een livestream op internet.
Heropening De Peel
Defensie wil vliegbasis De Peel heropenen. Hiervoor is een luchthavenbesluit nodig. Met een luchthavenbesluit voor de Luitenant-generaal Bestkazerne in De Peel kan deze landmachtkazerne ook weer worden gebruikt als vliegveld.
Door de verslechterde veiligheidssituatie in de wereld moet Defensie meer oefenen. Hierdoor neemt het aantal militaire vluchten toe. Onder meer door sluiting van de vliegbases Soesterberg, Twenthe en Valkenburg zo’n 16 jaar geleden heeft Defensie weinig (geluids)ruimte om het aantal vluchten uit te breiden. Alle vliegbases zitten ‘vol’ of bijna vol. Heropening van vliegbasis De Peel helpt het ruimtegebrek op vliegbases op te lossen.
Het is de bedoeling van Defensie dat elk jaar 12 jachtvliegtuigen maximaal 1.800 keer opstijgen en 1.800 keer landen op De Peel. Dat zijn 3.600 vliegbewegingen per jaar. Defensie heeft aangegeven jaarlijks 3 periodes van 6 weken of een periode van 24 weken te willen vliegen. De vliegbasis is dan geopend van maandag tot en met donderdag van 7.00 tot 23.00 uur.
Met de heropening van De Peel wil Defensie de huidige vergunde geluidsruimte behouden, maar niet uitbreiden. Tijdens zijn recente bezoek aan De Peel, op vrijdag 16 september 2022, heeft staatssecretaris Van der Maat onderstreept dat Defensie nu als eerste stap een stikstofberekening laat maken, voor een aanvraag voor een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming. Daarna volgen andere onderzoeken ter voorbereiding van een luchthavenbesluit, waaronder de Milieueffectrapportage. Tijdens het bezoek zijn goede afspraken gemaakt over nauw overleg tussen de omliggende gemeenten, de twee provincies en het rijk over de voorbereiding van het luchthavenbesluit.
Meer informatie over het de voorgenomen heropening is te vinden op:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/luchthavenbesluiten/luchthavenbesluit-de-peel/heropening-de-peel
www.venray.nl/heropening-vliegbasis-de-peel/
DOE MEE AAN DE ENQUÊTE OVER DE REACTIVERING VAN VLIEGVELD "DE PEEL"
Komende maandag wordt er met maar liefst een F - 35 een demonstratievlucht / belevingsvlucht gevlogen op een tijd dat de meeste mensen elders aan het werk zijn. In werkelijkheid vliegt de luchtmacht altijd met 4 of 6 toestellen tegelijk!
Mooi om een F - 35 te horen (als je toevallig wel thuis bent), maar waar het eigenlijk om draait, gaan we komende maandag dus niet "beleven".
De echte vraag is:
Wilt u (jij), je kinderen en kleinkinderen de komende 30 jaar: 18 weken per jaar, elke werkdag tussen zonsopgang en 's nachts 24.00 uur dit geluid van de "belevingsvlucht" 40 keer per dag horen?
Dit zijn de feiten:
Het plan van defensie:
Gedurende 3 maal 6 weken - dat zijn dus 126 dagen per jaar- kan er gevlogen worden tussen zonsopgang en ‘s avonds 24.00 uur.
In die 18 weken kunnen de toestellen 1800 'sorties' maken, dat betekent 1800 keer opstijgen en 1800 keer landen.
Er vanuit gaande dat er in het weekend niet gevlogen wordt, betekent dit dat we vanaf 2024 40 keer per dag een F-35 zullen horen landen of opstijgen en dat gedurende een derde deel van het jaar.
Hoe kun je meedoen aan de enquête? Lees het artikeltje van de gemeente hieronder .....
Werkgroep "de Peel" zuidelijk Land van Cuijk
Belevingsvlucht F35
Op 17 oktober 2022 voert een F35 van de Koninklijke Luchtmacht een belevingsvlucht uit in de omgeving van vliegbasis De Peel. Zo krijgen inwoners een idee van het geluid van een F35 en de impact daarvan op de leefomgeving. De F35 start en landt niet op de vliegbasis omdat dat nog niet mogelijk is, maar vliegt wel de geplande toekomstige vliegroutes. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voert tijdens de belevingsvlucht geluidsmetingen uit op een aantal locaties in de omgeving. De locaties zijn in overleg met de gemeenten bepaald. De resultaten van de metingen zijn openbaar. Daarnaast voert onderzoeksbureau Invior een belevingsonderzoek uit. U kunt aan dit onderzoek deelnemen: https://enquete.toponderzoek.com/depeel. Dit onafhankelijke onderzoek vindt plaats in opdracht van Defensie en in samenwerking met de omliggende gemeenten.
Vliegbewegingen oefening Basic Strike week 40
Van dinsdag 4 t/m vrijdag 7 oktober wordt er gevlogen boven de Peel. De training staat in het teken van het aanvragen van luchtsteun.
De militairen die luchtsteun aanvragen noemen we ook wel Joint Terminal Air Controllers (JTAC). De JTAC is een gekwalificeerde operator die in staat is om, vanuit een vooruitgeschoven positie , gevechtsvliegtuigen, aanvalshelikopters en bewapende UAV’s aan te sturen boven het inzetgebied. De JTAC wordt vaak gezien als een missie essentiële functie vanwege het belang van luchtsteun bij hedendaagse Speciale Operaties.
Er wordt in week 40 gevlogen met civiele toestellen waaronder de L-39 Albatros en de SIAI-Marchetti SF-260.
Van dinsdag tot en met donderdag zijn er meerdere vliegblokken in de ochtend en middag. Op vrijdag wordt er enkel 's ochtends gevlogen.
Operationele maar ook klimatologische omstandigheden kunnen er voor zorgen dat oefeningen anders verlopen dan vooraf aangekondigd.
|
|
Foto's © Koninklijke