duif op de doopkapel geplaatst

Gepubliceerd op 4 augustus 2021 om 19:27

Op Woensdagmiddag 4 augustus is de duif op de doopkapel geplaatst  die op zondag, 4 juli tijdens heilige mis de duif door de pastoor Van der Sluis gezegend. Het monument dat door de kunstenaar Clemens Weijmans is gemaakt.

Overloon in de Theobalduskerk is  zondag, 4 juli tijdens heilige mis de duif door de pastoor Van der Sluis gezegend. Het monument dat door de kunstenaar Clemens Weijmans is gemaakt. Het Plaatsing van de Duif op het dak van de doopkapel zal vervolgens op een geschikt moment later in de week plaatsvinden. Sinds enkele jaren is de duif op de doopkapel verdwenen. Neen, deze is niet weggevlogen, maar gestolen. Het kunstwerk was vervaardigd van brons en daardoor blijkbaar aantrekkelijk voor dieven. Gelukkig hebben wij een bekende inwoner van ons dorp, Clemens Weijmans, bereid gevonden om een nieuw kunstwerk te vervaardigen. Dat is nu klaar. De duif staat nu tijdelijk voor in de kerk. Bron https://www.theobaldusparochie.nl/ovloon-kerkberichten.html 

 

Lees ook De doopkapel in Overloon krijgt weer een duif

OVERLOON - De doopkapel van de kerk in Overloon krijgt weer een duif. Want de bronzen duif die er op het dak stond was weg. Gestolen. Een jaar of tien geleden al. De beeldend kunstenaar Clemens Weijmans heeft nu een nieuwe gemaakt.  

Door Herman Wissink 04-07-21,

De oorspronkelijke duif was van kunstenaar Harry van den Thillart.legt de 77-jarige Weijmans uit. ,,Ik heb contact gehad met de familie van Van den Thillart (Van den Thillart overleed in 2009, red). Om te vragen of er nog een mal was. Maar die was er niet. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan om een nieuwe Heilige Geest in de vorm van een duif te maken. Lees meer op bron:https://www.gelderlander.nl/boxmeer/de-doopkapel-in-overloon-krijgt-weer-een-duif~a9f6885c4/

 

Legenda ontwerp Duif als symboliek van de H.Geest Doopkapel van de St. Theobalduskerk te Overloon.

Onderstaand een kort resumé over de historie, bouw en oorspronkelijk ontwerp van de doopkapel van de St. Theobalduskerk te Overloon. De vrijstaande vorm van de doopkapel doet denken aan een vrijstaand Baptisterium zoals dat in de Renaissance gebruikelijk was. De Bijbeltekst; Lucas Hoofdstuk 3, 21 tot 23e vers, over het dopen van de Christus door Johannes de Doper in de Jordaan, wordt in de vormgeving van duif (H. Geest) lichtkoepel (het licht vanuit de hemel) crypte (de Jordaan) en doopvont in beeld gebracht. Alvorens zelf een ontwerp te maken heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijkheid de gestolen bronzen duif zoals Van den Tillart die bij de bouw van deze kerk ontworpen en uitgevoerd heeft opnieuw te reconstrueren en op de doopkapel te plaatsen om recht te doen aan een briljant kunstenaar en letterlijk de kapel te restaureren. Bij navraag bij de familie Van den Tillart waren er geen werktekeningen, gietvormen of gietmallen van deze duif meer, alleen nog een enkele foto. Om vanuit foto’s deze Duif te construeren is hoegenaamd niet mogelijk, je krijgt een vertekend beeld waarmee je het oorspronkelijke beeld en de kunstenaar geen recht doet. Na diepgaande overweging leek mij een totaal nieuw ontwerp, wat qua vormgeving een ontwerp van deze tijd is, en past bij de vormgeving van deze kerk in een niet diefstalgevoelig materiaal uitgevoerd, meer wenselijk. Ook prijstechnisch bleek dit beter.

 

Het nieuwe ontwerp

De H. Geest wordt op twee manieren in de kunst uitgebeeld namelijk in de symboliek van een duif, maar ook als vurige vlammen. Dit was voor mij uitgangspunt bij het ontwerpen van dit werkstuk.

 

Gekozen is voor cortenstaal

Dit materiaal is niet diefstalgevoelig. Net als brons vraagt het geen onderhoud, de oxidatielaag vormt de bescherming voor het onderliggende ijzer. Met dit materiaal kun je uitstekend beeldend werken. Bij het snijbranden mogen de ijzerslakken die bij het snijden met de vlam ontstaan niet verwijderd worden. Dit omdat het smelten van ijzer een eigenschap van ijzer is en voor mij een beeldend aspect bij de vormgeving oplevert. Deze manier van werken roept associaties op met oud ambachtelijke werkvormen in het verwerken van ijzer.

 

Afmetingen van het werkstuk

Vanuit een foto heb ik kunnen aflezen hoe groot de Duif van Van den Tillart ongeveer was ten opzichte van de boven breedte van de doopkapel. Van de bouwtekening kon ik de maat nemen van de boven breedte van de kapel en zo een indruk krijgen van de reikwijdte van de zijkant van de duif op de foto. Zo kom ik tot de conclusie dat de duif van Van den Tillart een reikwijdte had van ongeveer 1 meter. Deze maat is voor mij uitgangspunt in de maatvoering van mijn werkstuk. Om het gewicht van het werkstuk niet al te zwaar te maken, zodat de koepelconstructie niet teveel wordt belast in het dragen van deze vogel, heb ik gekozen voor staalplaat van 4 millimeter dik. Ook deze vogel wordt net als de Duif van Van den Tillart met een holle buis op een al aanwezige stalen pen geconstrueerd zodat hij bij extreem weer de mogelijkheid heeft om met de wind mee te draaien. Dit werkstuk is door MMI uit Venray uitgevoerd. 

 

Cl. Weijmans

 

Bron tekst Ons Eigen Erf.http://www.onseigenerf.nl/uploads/2/1/9/6/219683/oee2021-013.pdf 

Op Woensdagmiddag 4 augustus is de duif op de doopkapel geplaatst die door de kunstenaar Clemens Weijmans is gemaakt.