16, 17, 23 en 24 mei in de avond geen treinen tussen Boxmeer en Venray

Gepubliceerd op 9 mei 2018 om 21:12

Tussen Venlo en Nijmegen is gestart met de vernieuwing van de treinbeveiliging. Het gaat om alle apparatuur en kabels en leidingen waarmee seinen, wissels en overwegen worden bediend.

Op het noordelijk deel van de Maaslijn wordt de treinbeveiliging vernieuwd

Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor en zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert.

NIEUW SYSTEEM

Het huidige systeem wordt al tientallen jaren toegepast en op een aantal locaties naderen kabels en seinen het einde van hun levensduur. Om onnodige storingen te voorkomen is het daarom tijd het systeem te vernieuwen. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel. Dit heeft als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer waardoor we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is. 

PVT

In 2017 is ProRail gestart met de uitvoering van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). Op een aantal trajecten, waaronder dus de noordelijke Maaslijn, worden alle kabels en leidingen én apparatuur langs de baan vernieuwd. Een complex en ingrijpend project. Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de nieuwe treinbeveiliging het over van het huidige systeem. 

VEILIG WERKEN

Op de noordelijke Maaslijn werkt ProRail bij de vervanging van de treinbeveiliging samen met design & consultancybureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer. Om veilig te kunnen werken zijn er overal langs het spoor houten hekken geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de spoorwerkers niet per ongeluk op het spoor terecht kunnen komen terwijl ze aan het werk zijn. Maar een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.

GEVOLGEN TREINVERKEER

Op de Noordelijke maaslijn is ervoor gekozen het treinverkeer regelmatig stil te leggen in de nachten van woensdag op donderdag en in de nachten van donderdag op vrijdag na 21:00 uur. In die periodes zet Arriva op de Noordelijke Maaslijn treinvervangend vervoer in. Dit zal duren tot en met september. Voor de juiste reisinformatie kun je het beste kijken op de  website van Arriva(link is external)

 

S1 Boxmeer - Venray

van Woensdag 16 mei
t/m Donderdag 17 mei

Oorzaak

Werkzaamheden aan het spoor.

Gevolg

Er rijden vanaf 21.00 uur geen treinen tussen Boxmeer en Venray. De trein Nijmegen-Venlo, vetrektijd 00.08 uur, rijdt niet.

Advies

Je kunt gebruikmaken van stopbussen.

S1 Boxmeer - Venray

van Woensdag 23 mei
t/m Donderdag 24 mei

Oorzaak

Werkzaamheden aan het spoor.

Gevolg

Er rijden vanaf 21.00 uur geen treinen tussen Boxmeer en Venray. De trein Nijmegen-Venlo, vetrektijd 00.08 uur, rijdt niet.

Advies

Je kunt gebruikmaken van stopbussen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.