ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Onderhoud en verbetering van het spoor en stations kan op bepaalde momenten leiden tot hinder voor het treinverkeer. Een overzicht van de geplande werkzaamheden die van invloed zijn op de dienstregeling van de trajecten in Limburg, vind je hieronder.
S1 Venlo - Nijmegen
Oorzaak
Werkzaamheden aan het spoor.
Gevolg
Advies
Zorg dat je wat eerder op het station bent. Trein gemist? Je kunt gebruikmaken van stopbus.
S1 Venlo - Nijmegen
Oorzaak
Werkzaamheden aan het spoor.
Gevolg
Advies
Je kunt tot 08.30 gebruikmaken van stopbussen.
S1 Venlo - Boxmeer
Oorzaak
Werkzaamheden aan het spoor
Gevolg
Datum: donderdagavond 5 juli, woensdagavond 11 juli en donderdagavond 12 juli 2018.
Vanaf 20.59 uur ‘s avonds rijden er geen treinen tussen Venlo en Boxmeer.
Advies
Je kunt gebruikmaken van stopbussen. Voor de juiste reisinformatie kun je het beste kijken op https://www.arriva.nl/limburg.htm
Tussen Venlo en Nijmegen is gestart met de vernieuwing van de treinbeveiliging. Het gaat om alle apparatuur en kabels en leidingen waarmee seinen, wissels en overwegen worden bediend.Op het noordelijk deel van de Maaslijn wordt de treinbeveiliging vernieuwd
Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor en zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert.
NIEUW SYSTEEM
Het huidige systeem wordt al tientallen jaren toegepast en op een aantal locaties naderen kabels en seinen het einde van hun levensduur. Om onnodige storingen te voorkomen is het daarom tijd het systeem te vernieuwen. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel. Dit heeft als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer waardoor we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is.
PVT
In 2017 is ProRail gestart met de uitvoering van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). Op een aantal trajecten, waaronder dus de noordelijke Maaslijn, worden alle kabels en leidingen én apparatuur langs de baan vernieuwd. Een complex en ingrijpend project. Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de nieuwe treinbeveiliging het over van het huidige systeem.
VEILIG WERKEN
Op de noordelijke Maaslijn werkt ProRail bij de vervanging van de treinbeveiliging samen met design & consultancybureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer. Om veilig te kunnen werken zijn er overal langs het spoor houten hekken geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de spoorwerkers niet per ongeluk op het spoor terecht kunnen komen terwijl ze aan het werk zijn. Maar een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.
GEVOLGEN TREINVERKEER
Op de Noordelijke maaslijn is ervoor gekozen het treinverkeer regelmatig stil te leggen in de nachten van woensdag op donderdag en in de nachten van donderdag op vrijdag na 21:00 uur. In die periodes zet Arriva op de Noordelijke Maaslijn treinvervangend vervoer in. Dit zal duren tot en met september. Voor de juiste reisinformatie kun je het beste kijken op de website van Arriva(link is external).
Reactie plaatsen
Reacties